''(...) Praca jest dość specyficzna. Z jednej strony dotyczy ona niezwykle
ważnej i aktualnej dziś problematyki: zdrowia i społecznych (zwłaszcza
edukacyjnych) aspektów starości; z drugiej - między tymi zagadnieniami nie ma w
pracy merytorycznego związku. (...) Część dotycząca problematyki zdrowotnej
odnosi się głównie do młodzieży, natomiast część druga dotyczy ludzi starych i w
żadnym stopniu nie uwzględnia zagadnień zdrowotnych."
Z recenzji prof. dra hab. Brunona Synaka
''Autorzy części pierwszej (...) wydają się w trybie interdyscyplinarnym
realizować pewne założenia, które sprowadza się do ogólnie nieokreślonego
programu Zdrowie dla wszystkich... Różne spojrzenia oraz różne perspektywy
nakreślone przez poszczególnych autorów skłaniają do wielu rozważań i
teoretycznych - bardzo interdyscyplinarnych - refleksji. W części drugiej (...)
Czytelnik odnajdzie sześć artykułów poświęconych jakże aktualnej problematyce
gerontologicznej. Walor tych opracowań wynika z faktu, iż jednym z
fundamentalnych zagadnień staje się istnienie różnych barier społecznych w
sposób szczególny ograniczający szansę starych ludzi, korzystających z różnych
form opieki, na ich - szeroko rozumianą - partycypację w życiu społecznym.
Stwierdzam z pełnym przekonaniem, iż prezentacja zadań nauk o wychowaniu na tle
innych czynników makro i mikrospołecznych - postrzeganych w pryzmacie procesów
chorobowych bądź też czynników psychospołecznych, determinujących starzenie się
jednostki - jest zagadnieniem ogromnej wagi. Decydują o tym implikacje
naukowo-poznawcze i praktyczno-społeczne."
Z recenzji prof. dra hab. Andrzeja Radziewicza-
Winnickiego
Spis treści:
Wstęp
I. ZDROWIE JAKO PODSTAWA OPTYMALNEGO FUNKCJONOWANIA CZŁOWIEKA
- Znaczenie znajomości czynników wpływających na wydolność narządu głosu w
procesie edukacyjnym pedagogów jako podstawy optymalnego funkcjonowania
zawodowego
- Rola higieny psychicznej w procesie wychowania dzieci i młodzieży
- Badania profilaktyczne jako element zachowań zdrowotnych (doniesienie z
badań)
- Zagrożenia zdrowotne dorastającej młodzieży wynikające z jej stylu życia
wyzwaniem dla edukacji szkolnej i wychowania w rodzinie
- Wiedza na temat HIV/AIDS a zachowania seksualne młodzieży akademickiej
- Wiedza nauczycieli wychowania fizycznego w zakresie typowych objawów po
użyciu niektórych środków psychoaktywnych przez młodzież
- Zagrożenie anoreksją i bulimią dziewcząt z intelektualną
niepełnosprawnością
- Średni personel medyczny wobec ciężkiej choroby i śmierci pacjenta -
dziecka
- Wokół psychospołecznych aspektów opieki paliatywnej
- Wsparcie społeczne w chorobie nowotworowej piersi - analiza deficytów i
nadmiaru wsparcia w aspekcie sieci społecznej
II. EDUKACJA DO STAROŚCI I W STAROŚCI
- Starość, jej sens i znaczenie w procesie wychowania i rozwoju człowieka
- Syndrom pustego gniazda. Małżeństwo i rodzicielstwo po usamodzielnieniu
się dzieci
- Stereotyp starości
- Starość w opinii młodzieży szkół średnich
- Studenci o starości i seniorach
- Edukacja do starości i w starości w kontekście kamieni milowych na drodze
życia seniorów