"Recenzowana praca zasługuje na polecenie czytelnikom interesującym się
problematyką z zakresu psychologii i pedagogiki zdrowia. Przede wszystkim jej
wielką zaletą jest to, że podejmuje ważne zagadnienie społeczne, jakim są
zachowania żywieniowe młodzieży, będące w centrum zainteresowania zarówno
teoretyków, jak i praktyków z różnych dziedzin. Pod tym względem autorka
wykazała wiele starań, aby przedstawić je w formie zrozumiałej nie tylko dla
teoretyków zajmujących się na co dzień tą problematyką, ale również praktyków,
jak np. wychowawców i rodziców młodzieży zagrożonej otyłością i innymi
schorzeniami. Dodatkowo swoje rozważania teoretyczne zilustrowała przykładami
wziętymi z literatury przedmiotu, co ułatwia czytelnikowi znalezienie elementów
wspólnych pomiędzy płaszczyzną teoretyczną i aplikacyjną.
Warto też zaznaczyć, że recenzowana praca ukazuje się w okresie zwiększonego
zainteresowania społeczeństwa polskiego problematyką dotyczącą kondycji
fizycznej dzieci i młodzieży, której znaczny odsetek przejawia symptomy nadwagi
i otyłości. Prezentowana w niej analiza zachowań żywieniowych młodzieży ujawniła
potrzebę intensyfikacji działań związanych z edukacją żywieniową rozumianą jako
forma skutecznej profilaktyki. W związku z tym należałoby opracować odrębną
strategię edukacyjną oddziałującą nie tylko na zachowania młodzieży, ale przede
wszystkim na sferę postaw, wartości i norm regulujących zdrowe odżywianie się.
Skuteczność tej strategii wymaga ściślejszej współpracy pomiędzy instytucjami
edukacyjnymi i służby zdrowia oraz wsparcia ze strony mediów i samorządów
lokalnych. Tylko wówczas można skutecznie i trwale przyczynić się do poprawy
stanu zdrowia dzieci i młodzieży, a w konsekwencji - do podniesienia
funkcjonowania psychospołecznego oraz odnoszenia sukcesów w różnych dziedzinach
życia."
Z recenzji prof. dr. hab. Mieczysława
Radochońskiego
Spis treści:
- Zachowania zywieniowe i ich uwarunkowania
- Zachowania zywieniowe młodzieży jako przedmiot badań pedagogicznych
- Socjalizacja wartości i przekonań związanych ze zdrowym odżywianiem -
wyzwanie dla edukacji żywieniowej
- Metodologiczne podstawy badań
- Samoocena własnego wyglądu i gotowość do poszerzania wiedzy żywieniowej
badanej młodzieży podstawą zmiany sposobu odżywiania
- Podmiotowe uwarunkowania zachowań żywieniowych młodzieży - wartości
osobiste i przekonania na temat zdrowego odżywiania
- Socjokulturowe uwarunkowania zachowań związanych z odżywianiem
- Podsumowanie i wnioski