Ta pozycja to nieocenione narzędzie teoretyczne oraz zestaw instrukcji do prowadzenia praktyki klinicznej dla tych, którzy pracują w dynamicznie rozwijającej się dziedzinie psychoterapii rodzic–niemowlę.
Tak jak w poprzednim wydaniu, również w najnowszej wersji książki w kolejnych rozdziałach autorki oferują przejrzyste, wyczerpujące i uporządkowane opisy spotkań terapeutycznych, jednocześnie wyjaśniając powody interwencji, dając wskazówki i proponując metody pracy z mechanizmami obronnymi i oporem pacjentów, który pojawia się w procesie terapeutycznym.
Opisany w tej książce model terapii rodzic – niemowlę zakłada, że dziecko jest w niej aktywnym i twórczym partnerem. Skupia się na technikach, które takie zachowania stymulują, bazując na rosnącym obszarze badań w dziedzinach neonatologii i neurologii, wskazujących, że nawet noworodki mają znacznie lepiej rozwinięte zdolności rozróżniania zachowań, niż się wcześniej uważało. Mają one wrodzoną wysoką wrażliwość i zdolność trafnego odczytywania emocji innych i reagowania na nie. Terapeutka ubiera uczucia dziecka w słowa, ale również ukazuje powiązania z emocjonalnym klimatem dzieciństwa rodzica. Obserwując uważnie interakcje w trakcie sesji, terapeutka często odnosi się do tego, jak funkcjonuje para rodzicielska, co pozwala ukazać transgeneracyjny przekaz schematów, których rodzice mogą sobie nie uświadamiać.
ze Wstępu Joan Raphael-Leff