Podręcznik przedstawia obszary pracy i zakres kompetencji terapeuty
zajęciowego umożliwiający mu prowadzenie terapii zajęciowej w zakresie szeroko
pojętej adaptacji zajęć i środowiska do potrzeb konkretnej osoby w taki sposób,
aby umożliwić jej wykonywanie zajęć dla niej istotnych i ważnych, a przez to
przeciwdziałać dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu.
Zawiera teoretyczne
podstawy terapii zajęciowej i opis artystycznych form stosowanych w praktyce
terapeuty zajęciowego. W przystępnej i syntetycznej formie omawia możliwości i
sposoby pracy terapeuty zajęciowego z pacjentami w zależności od stwierdzonego
schorzenia lub grupy wiekowej z opisami przypadków. Zamieszczone na końcu
każdego rozdziału pytania sprawdzające ułatwiają utrwalenie poznanych treści.
Publikacja zawiera treści zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty
zajęciowego w Unii Europejskiej.
Podręcznik przygotowano z myślą o
studentach kierunku terapia zajęciowa i fizjoterapia. Będzie również przydatny
dla psychologów, pedagogów i asystentów osoby niepełnosprawnej.
Spis treści:
CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE PODSTAWY TERAPII ZAJĘCIOWEJ
1. Terapia zajęciowa - podstawowe pojęcia
2. Modele praktyki w
terapii zajęciowej
3. Analiza aktywności
4. Proces terapii zajęciowej
na przykładzie Canadian Practice Process Framework (CPPF)
5. Etyka zawodu
terapeuty zajęciowego
CZĘŚĆ II. TERAPIA ZAJĘCIOWA W PRACY Z PACJENTEM
6. Terapia zajęciowa w dysfunkcjach narządów ruchu
7. Terapia
zajęciowa w pediatrii
8. Terapia zajęciowa w geriatrii
9. Terapia
zajęciowa w psychiatrii
10. Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością
intelektualną
III. ARTYSTYCZNE FORMY W TERAPII ZAJĘCIOWEJ
11. Arteterapia
12. Choreoterapia
13. Muzykoterapia
Słowniczek
pojęć
Piśmiennictwo
Skorowidz