Wybierając teatr jako metaforę rzeczywistości psychicznej, chciałabym uniknąć odwoływania się do typowych psychiatrycznych i psychoanalitycznych klasyfikacji zaburzeń psychicznych. Te terminy służą do opisu objawów, a nie ludzi. Gdy mówimy, że ktoś jest "neurotyczny", "psychotyczny", "perwersyjny" albo "psychosomatyczny", brzmi to nieomal tak, jakbyśmy pod adresem tych ludzi kierowali wyzwiska; nie można tymi terminami opisywać bytu tak złożonego i subtelnego jak ludzka osobowość. Postępując tak, nie tylko oszukujemy siebie, uznając, że powiedzieliśmy coś istotnego o drugiej osobie, ale zakładamy, że reszta z nas pozostaje wolna od psychicznych dramatów skrywających się za objawami, do których odnoszą się te terminy.
Wszyscy zmagamy się z neurotycznymi konfliktami, ograniczonymi (przynajmniej tak sądzimy) obszarami osobistej głupoty; w sytuacjach stresowych każdemu grozi załamanie psychosomatyczne; wszyscy potrafimy też kreować perwersyjne fantazje i śnić nieprawdopodobne sny. W wewnętrznym wszechświecie każdego z nas skrywa się wiele "postaci" - części osobowości często podejmujących całkowicie niespójne działania, co prowadzi do konfliktów i cierpienia psychicznego. Dzieje się tak dlatego, że nie znamy tych ukrytych aktorów i ich ról. Niezależnie od tego, czy poznamy ich, czy nie, nasi wewnętrzni aktorzy stale szukają jakiejś sceny, na której mogliby rozgrywać swoje tragedie i komedie. Wprawdzie rzadko bierzemy odpowiedzialność za nasze tajemne inscenizacje, jednak ich producent siedzi wygodnie rozparty w naszych umysłach. Poza tym to właśnie ten świat wewnętrzny i jego powtarzalny repertuar odpowiada za większość tego, co przydarza się nam świecie zewnętrznym.
Spis treści:
Prolog: Teatr psychiczny i scena psychoanalityczna
- Stany statyczne i ek-statyczne: refleksje na temat procesu psychoanalitycznego
- Sceny z życia psychicznego
- Teatr przejściowy i poszukiwanie obsady
- Wystawianie na scenie tego, co niereprezentowalne: „Dziecko jest bite”
- Stany psychosomatyczne, nerwica lękowa i histeria
- Opracowywanie i przekształcanie repertuaru psychicznego
- Rozważania na temat afektu: psychoanalityczna teoria aleksytymii
- Od psychosomatozy do psychonerwicy
- Okrągła scena otoczona ludźmi: refleksje na temat ekonomii narcyzmu
- Scena narcystyczna i rola archaicznej seksualności
- Neoseksualności
- Sceny fantazji, urojeń i śmierci
Epilog: Iluzja i prawda