Napisany przez światowej sławy specjalistów podręcznik jest praktycznym
przeglądem opartych na dowodach terapii dzieci i młodzieży z problemami
społecznymi, emocjonalnymi i behawioralnymi. Autorzy opisują swoje osiągnięcia,
rozwój poszczególnych koncepcji, ich podstawy teoretyczne i empiryczne oraz
praktyczne uwarunkowania stosowania terapii. Omawiają szeroki zakres problemów
klinicznych: od lęku, depresji młodzieńczej, ADHD, przez zachowania opozycyjne,
zaburzenia zachowania, poważne problemy emocjonalne aż do zaburzeń odżywiania,
autyzmu i innych.
Podręcznik będzie przydatny zarówno dla psychologów zajmujących się dziećmi i
młodzieżą, jak i dla psychiatrów i specjalistów z pokrewnych dziedzin
(niezależnie od orientacji teoretycznej), badaczy i studentów. Stanie się
niewątpliwie nieocenioną pomocą podczas zajęć z psychologii i psychoterapii.
"A.E. Kazdin i J.R. Weisz po raz kolejny
zaprezentowali niezwykłą publikację naukową - zmuszającą do myślenia, wciągającą i aktualną. Zarówno oni,
jak i autorzy poszczególnych rozdziałów stworzyli swoisty przewodnik
po meandrach psychoterapii, starając się równocześnie zniwelować różnicę
miedzy badaniami wyników terapii a praktyką kliniczną, choć zdaniem niektórych badaczy,
jest to niemożliwe. Książka przedstawia obecny stan badań i praktycznych
dokonań z zakresu psychoterapii dzieci i młodzieży. Po okresie wieloletnich
zaniedbań - przynajmniej w porównaniu z podobnymi badaniami u dorosłych - mamy wreszcie
pewność, że będziemy mogli lepiej i z większą odpowiedzialnością służyć pomocą
dzieciom i ich rodzinom. Niniejsza praca będzie przydatna zarówno doświadczonym,
jak i początkującym trenerom". Dr Thomas H. Ollendick, Wydział Psychologii,
Instytut Politechniczny i Uniwersytet Stanu Virgnia
Spis treści:
I. PODSTAWY BADAŃ NAD TERAPIĄ DZIECI I MŁODZIEŻY
- Wprowadzenie. Kontekst i źródła opartych na dowodach metod psychoterapii
dzieci i młodzieży
- Zagadnienia i aspekty rozwojowe w badaniach i praktyce
- Nowe obszary praktyki opartej na dowodach
- Zagadnienia etyczne w badaniach nad terapią psychospołeczną dzieci i
młodzieży
II. PROGRAMY BADAŃ
A. Zaburzenia i problemy
zinternalizowane
- Terapia lęku ukierunkowana na dziecko
- Zaangażowanie rodziców w terapię dzieci z zaburzeniami lękowymi
- Poznawczo-behawioralna terapia grupowa depresji młodzieńczej
- Terapia poznawczo-behawioralna depresji młodzieńczej. Porównawcza
skuteczność eksperymentalna, mediatory, moderatory i skuteczność rzeczywista
- Psychoterapia interpersonalna dla depresyjnych adolescentów
- Trening wzmocnienia pierwotnej i wtórnej kontroli u młodzieży z depresją.
Zastosowanie modelu systematycznego wdrażania jako modelu rozwijania i
testowania metod terapeutycznych
B. Zaburzenia i problemy eksternalizowane
- Program treningu poznawczo-behawioralnego dla rodziców dzieci z zespołem
nadpobudliwości ruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi
- Terapia interakcji rodzic-dziecko dla dzieci z zachowaniami opozycyjnymi
- Niewiarygodne Lata: Seria materiałów szkoleniowych dla rodziców,
nauczycieli i dzieci. Wieloaspektowe ujęcie leczenia małych dzieci z
problemami w zachowaniu
- Trening rozwiązywania problemów i warsztaty umiejętności rodzicielskich w
zaburzeniach zachowania
- Trening kontroli gniewu dla agresywnej młodzieży
- Zachowania antyspołeczne u dzieci i nastolatków: Oregoński Program
Wielowymiarowej Terapii i Opieki Zastępczej (MTFC)
- Terapia wielosystemowa poważnych problemów klinicznych
C. Inne zaburzenia i specjalne zastosowanie
- Wczesna intensywna interwencja behawioralna w autyzmie
- Empirycznie potwierdzone interwencje kluczowej reakcji dla dzieci
autystycznych
- Behawioralna terapia systemów rodzinnych dla nastolatków cierpiących na
jadłowstręt psychiczny
- Rozwój terapii zorientowanej na dowody otyłości dziecięcej
- Terapia behawioralna moczenia nocnego
- Krótka strategiczna terapia rodzinna dla młodzieży hiszpańskojęzycznej
- Terapia narracyjna hiszpańskojęzycznych dzieci i nastolatków
III. WNIOSKI ORAZ PROGNOZY NA PRZYSZŁOŚĆ
Podsumowanie: Stan obecny i perspektywy terapii zorientowanych na dowody w
odniesieniu do dzieci i adolescentów
Indeks osób
Indeks rzeczowy