Opublikowana pod koniec XX wieku klasyczna już książka Ronalda Brittona
powstała na bazie artykułów pisanych na przestrzeni kilkunastu lat oraz
rozważań nad powiązaniami nieświadomych fantazji i przekonań z rzeczywistością
psychiczną. W wielu rozdziałach czytelnik znajdzie opisy rozmaitych aspektów
przekonań, ich konsekwencji i powikłań, z którymi autor zetknął się w swojej
pracy klinicznej. Równie ciekawe jak odniesienia do przykładów klinicznych są
wnikliwe rozważania literackie. Britton analizuje powiązania między
rzeczywistością psychiczną i beletrystyką, stawiając tezę, że niektóre utwory
literackie to forma poszukiwania prawdy, z kolei inne tej prawdy unikają. W
kilku rozdziałach zapoznaje nas z tym, jak kwestie przekonań i rzeczywistości
eksplorowali - w swojej twórczości i w obszarze własnej psychiki -
tacy wybitni poeci, jak Wordsworth, Rilke, Milton i Blake.
Przekonanie to nieświadoma fantazja, która zyskuje cechy obiektu
psychicznego, zaś wiara to forma relacji z obiektem. Przekonanie jako akt jest
w obszarze wiedzy tym samym, czym przywiązanie w obszarze miłości. Język
przekonania odwołuje się do języka relacji. Żywimy przekonania lub im ulegamy;
trzymamy się ich i porzucamy je; czasami mamy poczucie, że je zdradzamy. Zdarza
się, że przekonanie zdobywa nad nami władzę, zniewala nas, prześladuje lub nad
nami dominuje. Z przekonaniami, do których jesteśmy głęboko przywiązani,
rozstajemy się podobnie jak z bliskimi relacjami - jedynie drogą żałoby. Z
moich obserwacji wynika, że ludzie, którym trudno rozstać się z obiektami, mają
też trudności z rozstaniem się z przekonaniami.
Spis treści:
- Przekonanie i rzeczywistość prsychiczna
- Nazywanie i pomieszczanie
- Sytuacja edypalna w pozycji depresyjnej
- Subiektywność, obiektywność i przestrzeń trójkątna
- Zawieszenie przekonania i syndrom "jak gdyby"
- Przed i po pozycji depresyjnej
- Beztroska w analizie i w życiu codziennym
- Intuicja analityka - wybrany fakt czy przesadnie ceniona idea?
- Sny na jawie, fantazja i beletrystyka
- Inny pokój i przestrzeń poezji
- Wordsworth - utrata obecności i obecność utraty
- Lęk egzystencjalny - Elegie duinejskie Rilkego
- Destrukcyjny narcyzm w dziełach Miltona czy prawdziwe self w pismach
Blake'a?
- William Blake i narcyzm epistemiczny
- Lęk publikacyjny