Większość osób zmagających się z jakimś zaburzeniem doświadcza też innych
problemów lub zaburzeń współistniejących. Rodzi to wiele pytań o to, z których
protokołów terapii korzystać, jakie interwencje wdrażać i w jakiej
kolejności.
Naprzeciw tym wątpliwościom wychodzi niniejszy program terapeutyczny,
dotyczący zaburzeń emocjonalnych – lękowych i nastroju (depresyjnych). Jest to
protokół ujednolicony, ponieważ obejmuje zintegrowany zestaw procedur
terapeutycznych skutecznych w przypadku całej grupy zaburzeń. Jest to także
protokół transdiagnostyczny, ponieważ stworzono go z myślą o efektywnej pracy
nad wszystkimi zaburzeniami emocjonalnymi, jakie mogą współwystępować u jednej
osoby.
Program terapeutyczny skupia się na zestawie cech predysponujących do rozwoju
zaburzeń emocjonalnych: temperamentalnej skłonności do częstego przeżywania
silnych negatywnych emocji (neurotyzmie), negatywnym ocenianiu własnych przeżyć
emocjonalnych oraz skłonności do unikania i tłumienia emocji, czyli stosowania
nieadaptacyjnych strategii regulacji emocjonalnej. Kładzie duży nacisk na pracę
z emocjami, co czyni go wyjątkowym wśród protokołów terapii
poznawczo-behawioralnej.
Autorzy, po wprowadzeniu teoretycznym oraz przedstawieniu wyników badań
potwierdzających skuteczność opisywanej metody, szczegółowo wyjaśniają, jak
planować i prowadzić terapię. Prezentują pełen opis programu składającego się z
ośmiu modułów, z których każdy został zilustrowany licznymi przykładami. Terapia
koncentruje się na rozwijaniu uważnej świadomości emocji, rewizji automatycznych
ocen poznawczych, zmianie tendencji do działania pod wpływem emocji oraz
stosowaniu procedury ekspozycji. Podręcznik zawiera również informacje na temat
diagnozy funkcjonalnej i zastosowania niniejszego protokołu leczenia w
psychoterapii grupowej.
Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest poradnik, który
zawiera przegląd umiejętności, jakich nabywa się w trakcie terapii, oraz testy,
zadania domowe i formularze.
Spis treści:
Część 1 Wstępne informacje dla terapeutów
1. Wprowadzenie ujednoliconego protokołu leczenia
2. Podstawowe zasady
terapii i zarys procedur terapeutycznych
3. Dodatkowe informacje dla
terapeutów
4. Ogólny schemat terapii i procedur
Część 2 Terapia
5. Pierwsza sesja: diagnoza funkcjonalna i przedstawienie programu
terapeutycznego
6. Moduł 1: wyznaczenie celów i wzmocnienie motywacji
7.
Moduł 2: rozumienie emocji
8. Moduł 3: uważna świadomość emocji
9. Moduł
4: elastyczność poznawcza
10. Moduł 5: przeciwdziałanie zachowaniom
emocjonalnym
11. Moduł 6: rozpoznawanie doznań fizycznych i mierzenie się z
nimi
12. Moduł 7: ekspozycja na emocje
13. Farmakoterapia w przypadku
zaburzeń lękowych, depresyjnych i pokrewnych zaburzeń emocjonalnych
14. Moduł
8: docenienie osiągnięć i widoki na przyszłość
15. Wykorzystanie
ujednoliconego protokołu leczenia w terapii grupowej