PDM-2. Podręcznik diagnozy psychodynamicznej został opracowany przez
klinicystów i badaczy reprezentujących tradycję psychoanalityczną.
Przedstawiony w nim model diagnostyczny uwzględnia trzy wymiary funkcjonowania
jednostki: wzorce osobowości (oś P), profile funkcjonowania psychicznego (oś
M) oraz sposoby doświadczania objawów (oś S). Stworzony z myślą o opracowaniu
przypadku i planowaniu terapii, PDM-2 może służyć klinicystom jako ugruntowana
empirycznie alternatywa systemów DSM i ICD lub jako ich dopełnienie. Autorzy
systematycznie omawiają problemy zdrowia psychicznego w okresie niemowlęctwa,
dzieciństwa, adolescencji, dorosłości i starości, biorąc pod uwagę postępy
kliniczne, empiryczne i metodologiczne, jakie dokonały się w ciągu ostatnich
dziesięciu lat. Ilustracją omawianych zagadnień są liczne opisy przypadków, w
tym pełne profile PDM-2. Ponadto w całej książce przedstawiono szczegółowe
porównania PDM-2 z systemami klasyfikacyjnymi DSM-5 i ICD-10-CM.
W drugim tomie PDM-2 zostały poruszone problemy zdrowia psychicznego w
okresie adolescencji. Inaczej niż w przypadku osób dorosłych, diagnoza
młodzieży rozpoczyna się od funkcjonowania psychicznego, ponieważ kwestie
rozwojowe (oś M) zazwyczaj mają pierwszeństwo przed nowo powstającymi wzorcami
osobowości (oś P). Ze względu na różne poziomy i wzorce wykorzystywane do
opisywania funkcjonowania psychicznego w dzieciństwie i adolescencji, te dwa
stadia życia zostały omówione oddzielnie.
Spis treści:
TOM II
Część III. Adolescencja
- Profil funkcjonowania psychicznego w okresie adolescencji
- Kształtujące się wzorce i zespoły osobowościowe w okresie adolescencji -
oś PA
- Wzorce objawów w okresie adolescencji: doświadczenie subiektywne - oś
SA