Książka podejmuje interesujące i niezwykle ważne zagadnienie dotyczące roli
pracy pedagoga specjalnego w opiece nad osobą chorą na schizofrenię. Napisana
została przez przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych - psychiatrii,
pedagogiki, psychologii i psychoterapii. Zawiera liczne odniesienia do
najnowszych nurtów we współczesnej pedagogice specjalnej i psychiatrii
społecznej. Jest oryginalną autorską propozycją, unikatową na polskim rynku.
Monografia może być przydatna zarówno psychiatrom zainteresowanym psychiatrią
środowiskową czy społeczną, jak i pedagogom specjalnym, dla których praca z
osobą z zaburzeniami psychicznymi jest nowym obszarem zainteresowań. Wiele
placówek zajmujących się pomocą osobom z zaburzeniami psychicznymi zatrudnia
bowiem pedagogów specjalnych.
W książce poruszono wiele zagadnień z zakresu psychologii klinicznej osób
chorych na schizofrenię. Monografia może być zatem pomocna w uzupełnieniu wiedzy
z zakresu tej dziedziny.
Niezwykle ważną cechą tej publikacji jest jej integracyjny charakter
uwzględniający różne dziedziny wiedzy. Jest zatem niezbędna dla tych osób, które
pracują w wielodyscyplinarnych zespołach złożonych z psychiatry, pedagoga,
psychologa i psychoterapeuty.
Spis treści:
I. Miejsce pedagogiki osób chorych na schizofrenię wśród subdyscyplin
pedagogiki specjalnej w ujęciu tradycyjnym i współczesnym
- O kim będzie ta książka, czyli dylematy definicyjne
- Zmiana paradygmatów pedagogiki specjalnej a tradycyjne i współczesne
podejście do niepełnosprawności
- Zakres i przedmiot pedagogiki osób chorych na schizofrenię w ujęciu
tradycyjnym i nowoczesnym
- Nowoczesny model opieki środowiskowej nad osobą z zaburzeniami
psychicznymi
II. Schizofrenia - charakterystyka kliniczna i skutki
psychospołeczne
- Próba definicji pojęcia schizofrenii
- Zewnętrzne i wewnętrzne granice pojęcia schizofrenia
- Rozpowszechnienie schizofrenii
- Przyczyny psychoz schizofrenicznych
- Objawy kliniczne i przebieg psychoz schizofrenicznych
- Leczenie psychoz schizofrenicznych
III. Praca pedagoga specjalnego (specjalnego) z chorymi na schizofrenię w
instytucjach medycznych i instytucjach służb społecznych
- Niepełnosprawność wywołana schizofrenią
- Zespół diagnostyczno-terapeutyczny w opiece nad osobą chorą na
schizofrenię
- Pedagog specjalny (włączający) jako równoprawny element systemu
diagnostyczno-terapeutycznego w procesie inkluzji społecznej osób chorych na
schizofrenię
- Obszar pracy i możliwości zatrudnienia pedagoga specjalnego osób z
zaburzeniami psychicznymi
- Metody i techniki pracy pedagoga specjalnego z osobami chorymi na
schizofrenię
- Pedagog specjalny wobec problemów somatycznych osób chorych na
schizofrenię i wobec prozdrowotnego stylu życia
IV. Zakończenie