Podręcznik metodologii badań naukowych przeznaczony dla pielęgniarek. Autorki
opisują w nim zagadnienia dotyczące określania problemów badawczych, doboru
właściwych metod i technik badawczych, krytycznego czytania naukowych tekstów i
samodzielnego pisania artykułów naukowych.
Podręcznik jest skierowany do studentów pielęgniarstwa, jest także przydatny
dla nauczycieli metodologii oraz promotorów prac dyplomowych na studiach
pielęgniarskich i innych kierunkach prowadzonych w ramach wydziałów nauk o
zdrowiu.
Spis treści:
I. BADANIE NAUKOWE
- Cele, funkcje, struktura, paradygmaty nauki
- Rodzaje badań naukowych i ich użyteczność w pielęgniarstwie
- Istota badań w pielęgniarstwie
- Teoretyczne modele pielęgniarstwa
- Etyczne aspekty badań
- Proces krytycznej oceny publikacji
- Zastosowanie badań naukowych w praktyce pielęgniarskiej
II. KONCEPCJA NAUKOWEGO BADANIA EMPIRYCZNEGO
- Struktura koncepcji
- Źródła informacji naukowej - przegląd piśmiennictwa
- Określenie celów badania
- Problemy badawcze i kryteria ich poprawności
- Zmienne, wskaźniki zmiennych i hipotezy badawcze
III. GROMADZENIE MATERIAŁU BADAWCZEGO
- Wybór metod, technik, narzędzi badawczych
- Określenie zbiorowości statystycznej i dobór próby
- Przeprowadzenie badań
IV. OPRACOWANIE MATERIAŁU BADAWCZEGO
- Porządkowanie zebranego materiału
- Statystyczne opracowanie zebranego materiału
- Analiza i prezentacja materiału
- Dyskusja i wnioski
- Opracowanie pisemne
Piśmiennictwo
Skorowidz