Publikacja ta jest rozszerzoną, uzupełnioną i unowocześnioną wersją
podręcznika pod tym samym tytułem.
Opisano w nim zaburzenia emocjonalne
okresu dzieciństwa, okresu szkolnego i dorastania.
Większość rozdziałów
uzupełniono o nowe informacje. Uznano także, że należy dodać rozdział dotyczący
samobójstw, seksualności dzieci i młodzieży oraz poszerzyć rozdział dotyczący
uzależnień od substancji psychoaktywnych.
Przedstawiono związek zaburzeń emocjonalnych z czynnikami społecznymi i
kulturowymi, wpływem grup rówieśniczych, szkoły i telewizji oraz z
niekontrolowanym i powszechnym dostępem do narkotyków. Podkreślono podstawowe
znaczenie niezaburzonych, prawidłowych relacji w rodzinie dla rozwoju w okresie
dziecięcym i adolescencji.
W publikacji zaprezentowano metody leczenia: psychoterapię, zwłaszcza metodę
behawioralno-poznawczą, terapię rodzin, tzw. interwencję kryzysową, a także
niektóre metody farmakologiczne, które, według ostatnio przyjętych koncepcji,
wywołują zmiany nie tylko w zachowaniu, ale także w czynnościach mózgu i jego
strukturach, co prowadzić może do powstawania objawów psychopatologicznych.
Niezmieniona została klasyfikacja zaburzeń psychicznych - 10. wersja ICD, choć w
najbliższych latach pojawi się 11. wersja, która zapewne ułatwi i uprości proces
diagnostyczny.
Adresatami podręcznika są studenci medycyny. Może on służyć pomocą w
codziennej praktyce lekarzom - specjalistom psychiatrii dziecięcej i
młodzieżowej, psychiatrom ogólnym, a ponadto lekarzom rodzinnym, psychologom i
nauczycielom.
Spis treści:
I. CZĘŚĆ OGÓLNA
- Rozwój i specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży
- Czynniki biologiczne (genetyczne) wpływające na rozwój psychiczny i
powstawanie zaburzeń
- Czynniki psychospołeczne w psychiatrii dzieci i młodzieży
- Wywiady, ocena, diagnoza w psychiatrii dzieci i młodzieży
- Diagnoza psychologiczna w psychiatrii dzieci i młodzieży
II. CZĘŚĆ KLINICZNA
- Klasyfikacja zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży
- Wczesne dzieciństwo
- Upośledzenie umysłowe - niepełnosprawność intelektualna
- Całościowe zaburzenia rozwojowe
- Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się w dzieciństwie
- Zaburzenia funkcjonowania społecznego rozpoczynające się w dzieciństwie
lub w wieku młodzieńczym
- Inne zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się w dzieciństwie i w
wieku młodzieńczym
- Późne dzieciństwo - wiek szkolny
- Specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka
- Specyficzne zaburzenia w rozwoju umiejętności szkolnych
- Specyficzne zaburzenia rozwoju funkcji motorycznych
- Zaburzenia hiperkinetyczne. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej
- Zaburzenia tikowe
- Zaburzenia zachowania
- Adolescencja - wiek dorastania
- Zaburzenia odżywiania
- Depresja młodzieńcza
- Zaburzenia obsesyjno-komplulsyjne. Zaburzenia dysocjacyjne (konwersyjne)
- Zaburzenia psychotyczne w okresie adolescencji
- Zaburzenia afektywne u dzieci i młodzieży
- Uzależnienie od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych
- Rozwój seksualny dzieci i młodzieży
- Przemoc w rodzinie, maltretowanie fizyczne i wykorzystywanie seksualne
dzieci i młodzieży
- Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych
- Samobójstwa dzieci i młodzieży
- Psychoterapia psychoanalityczna dzieci i młodzieży
- Psychoterapia behawioralno-poznawcza dzieci i młodzieży
- Terapia rodzin
- Kryzysy i interwencja kryzysowa w terapii dzieci i młodzieży
- Farmakoterapia zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży
- Integracja leczenia - próba syntezy