Książka adresowana jest do psychologów, rehabilitantów,pediatrów,
psychiatrów, lekarzy rodzinnych, pielęgniarek środowiskowych, pracowników
socjalnych, pedagogów, terapeutów zajęciowych,nauczycieli, logopedów, doradców
zawodowych oraz wszystkich osób zainteresowanych szeroko pojętą problematyką
rehabilitacji.
Wspólnym elementem zaprezentowanych w niej artykułów jest przyjęty przez
autorów sposób myślenia o osobach z niepełnosprawnością czy przewlekłą chorobą,
uwzględniający perspektywę widzenia świata i własnego w nim miejsca tych osób
oraz poszukiwanie możliwości podnoszenia jakości ich życia, a także wspierania
naturalnego dążenia do rozwoju poprzez działania interdyscyplinarne.
Autorzy wywodzą się z różnych środowisk zawodowych i w swoich tekstach
odnoszą się do rozmaitych modeli diagnostycznych, terapeutycznych, a także
podejść teoretycznych do zjawisk związanych z rehabilitacją. W zbiorze znaleźć
można teksty bezpośrednio nawiązujące do współczesnej literatury światowej -
właśnie ukazała się w Paryżu książka Martine Lamour i Marceline Gabel pod
tytułem zbliżonym do zaprezentowanego w tym tomie artykułu: Dzieci z grupy
ryzyka - specjaliści cierpią (Enfants en danger, professionnels en souffrance,
Eres, 2011).
Praca może stać się cenną lekturą uzupełniającą wiadomości, a jednocześnie
stanowić inspirację do własnych poszukiwań dla praktyków zajmujących się
tworzeniem i realizowaniem programów rehabilitacji.
Spis treści:
I. RELACJE SPOŁECZNE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
- Obraz osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz możliwości jego zmiany
poprzez oddziaływanie kampanii społecznych - wyniki badań sondażowych
- Skala Dystansu Społecznego Bogardusa jako narzędzie do badania postaw
wobec osób niepełnosprawnych
- Poczucie alienacji a wsparcie społeczne u młodzieży z zespołem
Aspergera
II. PROGRAMY, METODY, USŁUGI TERAPEUTYCZNE I REHABILITACYJNE
- Dostępność usług terapeutycznych dla dzieci z autyzmem w Polsce
- Programy komputerowe oraz Internet w edukacji i terapii osób dotkniętych
zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD)
- Zatrudnienie Wspomagane - nowy wymiar rehabilitacji zawodowej
- Działania samopomocowe dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną
na przykładzie doświadczeń Stowarzyszenia "Otwarte Drzwi"
- Jak rozwijać zachowania eksploracyjne u dzieci z zaburzeniami rozwoju oraz
dzieci rozwijających się prawidłowo?
- Diagnoza psychologiczna dziecka w wieku przedszkolnym z zaburzeniami
rozwoju mowy
- "Mój brat inaczej się zachowuje". Jak pomóc rodzeństwu osób z autyzmem i
zespołem Aspergera?
III. PODEJŚCIE DYNAMICZNE W REHABILITACJI
- Cierpnienie specjalistów pracujących z dziećmi z grupy ryzyka
- Pomoc dzieciom objętym terapią nowotworu mózgu w ochronie ich poczucia
wartości i tożsamości
- Praca nad traumą kazirodztwa (incestu) - propozycje modyfikacji klasycznej
kuracji psychoanalitycznej
- Zaburzenia procesów myślowych a tożsamość subiektywna
IV. REHABILITACJA OSÓB CHORYCH SOMATYCZNIE
- Przewlekła choroba somatyczna a radzenie sobie ze
stresem szkolnym
- Parametry emocjonalne i pomiar pracy serca w prerehabilitacji osób
zagrożonych chorobami cywilizacyjnymi związanymi ze stresem
V. PRAKTYCY O SWOICH DOŚWIADCZENIACH
- Wprowadzenie dziecka z autyzmem do przedszkola integracyjnego -
perspektywa psychologa prowadzącego terapię
- Terapeuta cień dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w przedszkolu
integracyjnym - jego rola oraz zalety i wady tego rozwiązania (refleksje
własne)
- "Dziwny jest ten świat", czyli zapiski terapeuty cienia
- "Podróż do spełnionych marzeń, czyli spacer piaskiem po morzu" - kilka
słów o doświadczeniu pracy teatralnej z osobami z
niepełnosprawnością