Ocena motoryczna niemowląt jest powszechnie stosowana z wielu powodów i w różnych populacjach dzieci. Może to być potrzeba obserwacji przebiegu rozwoju dzieci urodzonych przedwcześnie, tzw. wcześniaków z wysokim ryzykiem zaburzeń rozwojowych. Może to być konieczność monitorowania przebiegu rozwoju motorycznego niemowląt z rozpoznanymi już zaburzeniami rozwojowymi, gdzie ocena motoryczna stanowi podstawę podejmowania wszelkich decyzji dotyczących całokształtu leczenia tych dzieci, w tym także terapii neurorozwojowej. Systematyczne przeprowadzanie obiektywnej oceny przebiegu rozwoju motorycznego może w wymierny sposób dokumentować efekty podjętej interwencji terapeutycznej. W końcu dotyczy to coraz częściej niemowląt bez obciążeń okołoporodowych i bez zdiagnozowanych zaburzeń rozwojowych, których rodzice lub opiekunowie obawiają się opóźnienia rozwoju u swojego dziecka. Taka ocena może być wówczas przeprowadzona w celu wskazania wyników rozwoju motorycznego dziecka w porównaniu z normami rozwojowymi właściwymi dla jego wieku.
Ocena motoryczna niemowląt wymaga jednak specyficznego podejścia i wiąże się z wyjątkowymi wyzwaniami. Po pierwsze, ocena taka powinna uwzględniać wyjątkowe cechy dojrzewania motorycznego niemowląt, które sprawiają, że ich umiejętności motoryczne ewoluują w czasie, a tempo tych zmian może być szybkie i wewnętrznie zróżnicowane. Po drugie, ocena taka powinna być wystandaryzowana oraz charakteryzować się dobrymi właściwościami psychometrycznymi, w tym trafnością, czułością oraz rzetelnością(spójnością i powtarzalnością). Największym wyzwaniem jest jednak zdolność do różnicowania, tj. rozróżniania indywidualnych przypadków w stosunku do grupy odniesienia, wyrażona za pomocą wymiernych wskaźników.
Wszystkie te unikalne cechy narzędzia badawczego spełnia Skala rozwoju motorycznego niemowląt Alberta, która niezwykle wyczerpująco, a zarazem przystępnie została przedstawiona w niniejszym opracowaniu.
Jego przeznaczeniem jest wsparcie fizjoterapeutów i terapeutów zajęciowych pracujących z małymi dziećmi oraz innych specjalistów, dla których wiedza z zakresu rozwoju motoryki niemowląt jest niezbędna.
Z Przedmowy do wydania polskiego