Książka ma charakter przewodnika dla psychologów, pedagogów, studentów lub
opiekunów dziecięcych czy rodziców małego dziecka, pozwalającego na poznanie
specyficznej sytuacji badania małego dziecka (od urodzenia do 5 roku życia) oraz
możliwości wykorzystania narzędzi diagnozy rozwoju zarówno dzieci prawidłowo
rozwijających się jak i zagrożonych niepełnosprawnością czy też
niepełnosprawnych.
Ocena poziomu rozwoju małych dzieci, pozwalająca na
uwidocznienie obszarów dobrze i słabo rozwiniętych, ma szczególne znaczenie dla
organizowania programów wczesnej interwencji lub wczesnego wspomagania dzieci z
trudnościami w rozwoju. W postępowaniu diagnostycznym-interwencyjnym nie
powszechnej zgody dotyczącej sposobu w jaki ma być przeprowadzana diagnoza, co
powinna obejmować oraz jak powinny być formułowanie wnioski (opinie, orzeczenia)
potrzebne do konstruowania skutecznych programów interwencyjnych czy
terapeutycznych. Stąd rodzi się potrzeba rozszerzenia wiedzy na temat
diagnozowania dziecka od najwcześniejszego okresu życia, gdyż wszyscy
specjaliści są zgodni, że szczególnie ważny dla wspomagania rozwoju jest okres
pierwszych trzech lat życia dziecka.
Spis treści:
- Pojęcie diagnozy - zagadnienia terminologiczne
- Wprowadzenie w problematykę rozwoju małego dziecka
- Warunki skutecznych działań diagnostycznym i prognostycznych
- Wybrane metody diagnozowania rozwoju w pierwszych latach życia
- Interdyscyplinarny charakter diagnozy