"Postęp cywilizacji spowodował pojawienie się niekorzystnych warunków rozwoju
i funkcji układu ruchowego. Jedną z podstawowych przyczyn tego zjawiska jest bez
wątpienia stale postępujące ograniczenie codziennej aktywności ruchowej.
Powstało już pojęcie hipokinezji cywilizacyjnej. Dzieje się tak zarówno poprzez
udogodnienia na stanowiskach pracy, jak i szybko postępującą automatyzację,
komputeryzację, motoryzację itp. Najniebezpieczniejsze jest jednak to, że
hipokinezja cywilizacyjna dotyka w coraz większym stopniu dzieci. Dziecko w
okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym jest z natury bardzo aktywne ruchowo.
Występuje w tym okresie różne tempo rozwoju układów funkcjonalnych organizmu.
Szybszy rozwój układu krążenia w stosunku do całkowitej masy ciała tworzy
naturalny mechanizm zabezpieczenia tlenowego dla wolniej rozwijającego się
układu ruchowego. Jednakże rozwój układu ruchu, przyrost jego masy i nabywanie
umiejętności ruchowych mają częściowo uwarunkowania genetyczne. Brak
odpowiedniej ilości bodźców ruchowych w tym okresie powoduje zaburzenia i w
konsekwencji upośledzenie nie tylko funkcji ruchowej, ale także mechaniki, masy
mięśni, ich struktury oraz ich oddziaływania na kościec.
Dziecko jest ograniczone ruchowo przez warunki życia i domową atmosferę
ciągłego korzystania przez dorosłych z telewizji, video i komputerów. Na te
ograniczenia nakładają się wymagania szkolne i rodzicielskie, błędnie
nakłaniające dziecko do "siedzenia przy lekcjach" jako największego dobra,
mającego w przyszłości procentować jego wysoką jakością życia i przyszłym
dobrostanem materialnym. Zapomina się tu, że jedynym dobrostanem dla młodego
organizmu jest harmonijny rozwój - w pierwszej kolejności fizyczny, a następnie
psychiczny i intelektualny. (...)"
Ze wstępu
Spis treści:
I. NEUROFIZJOLOGICZNE UWARUNKOWANIA FUNKCJI RUCHOWEJ
II. TEORETYCZNE PODSTAWY ZABURZEŃ BUDOWY I FUNKCJI KRĘGOSŁUPA
- Patomechanika biernego mechanizmu stabilizującego kręgosłup
- Patomechanika czynnego mechanizmu stabilizującego kręgosłup
III. CELE I PROCEDURY ZASTOSOWANIA NOWEJ KONSTRUKCJI APARATU "SKOL-AS" W
KOREKCJI UTRWALONYCH DYSFUNKCJI KRĘGOSŁUPA
IV. KOREKCJA DYSFUNKCJI KRĘGOSŁUPA - JEJ PODSTAWY TEORETYCZNE I
PRAKTYCZNE
- Biomechaniczne aspekty zmian biernego mechanizmu stabilizującego
kręgosłup
- Zaburzenia funkcji czynnego mechanizmu stabilizującego kręgosłup
- Reedukacja posturalna
- Przykłady metod terapeutycznych i ich uzasadnienie
V. PODSUMOWANIE I WARTOŚCI APLIKACYJNE ZAPROPONOWANEJ METODY KOREKCJI
Bibliografia