Niniejsze opracowanie jest kompleksowym zbiorem aktów prawnych z dwóch
zagadnień z zakresu prawa ubezpieczeń społecznych. Obejmuje on ubezpieczenie w
razie choroby i macierzyństwa (zwane chorobowym) oraz ubezpieczenie z tytułu
wypadków przy pracy i chorób zawodowych (zwane wypadkowym). Połączenie tych
dwóch bardzo rozległych działów prawa nie jest przypadkowe, gdyż przepisy
zawarte w tym zbiorze, są przepisami najczęściej stosowanymi przez pracodawców w
odniesieniu do pracowników, a ich nieznajomość i błędne stosowanie może wiązać
się z szeregiem negatywnych konsekwencji ze strony Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych, Państwowej Inspekcji Pracy i innych. Trudno zresztą przecenić
wartość norm prawnych zawartych w tym zbiorze biorąc pod uwagę, iż normuje on
kwestie takie jak prawo do zasiłku chorobowego, rehabilitacyjnego,
wyrównawczego, macierzyńskiego i opiekuńczego, a także zagadnienia związane z
wypadkami przy pracy, czy też wypadkami powstałymi w szczególnych
okolicznościach
Spis treści:
Wprowadzenie
I. PRZEPISY DOTYCZĄCE ŚWIADCZEŃ PIENIĘŻNYCH Z UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO W
RAZIE CHOROBY I MACIERZYŃSTWA
- Ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach
pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z
dnia 27 lipca 1999 r. w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę
przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i
macierzyństwa
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z
dnia 17 maja 1996 r. w sprawie orzekania o czasowej niezdolności do pracy
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 1974
r. w sprawie warunków odbywania rehabilitacji zawodowej uprawniających do
zasiłku wyrównawczego oraz szczegółowych zasad przyznawania tego zasiłku
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z
dnia 27 lipca 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wystawiania
zaświadczeń lekarskich, wzoru zaświadczenia lekarskiego i zaświadczenia
lekarskiego wydanego w wyniku kontroli lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z
dnia 27 lipca 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu kontroli
prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich od pracy oraz formalnej
kontroli zaświadczeń lekarskich
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z
dnia 18 sierpnia 1999 r. w sprawie określenia przypadków, w których za
podstawę wymiaru zasiłku chorobowego przyjmuje się wynagrodzenie z 12 miesięcy
kalendarzowych
- Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Gospodarki
Żywnościowej z dnia 28 lutego 1995 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad
ustalania wysokości jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy
rolniczej i chorób zawodowych oraz zasiłku chorobowego
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie urlopów i
zasiłków wychowawczych
II. PRZEPISY DOTYCZĄCE UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO Z TYTUŁU WYPADKÓW PRZY PRACY
I CHORÓB ZAWODOWYCH
- Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu
społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w
okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej
zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 18 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad orzekania o stałym lub
długotrwałym uszczerbku na zdrowiu, trybu postępowania przy ustalaniu tego
uszczerbku oraz postępowania o wypłatę jednorazowego odszkodowania
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 29 listopada 2002 r. w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na
ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w
zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków
- Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o zaopatrzeniu
z tytułu wypadków lub chorób zawodowych powstałych w szczególnych
okolicznościach
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r.
w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu
ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze
wypadków przy pracy
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 5 czerwca 2000 r. w sprawie ustalenia wzoru statystycznej karty wypadku
przy pracy oraz związanego z nią trybu postępowania
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie
niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania
odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych
należności przewidzianych w Kodeksie pracy
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 grudnia 2002
r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w
drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku
w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania