Model terapii psychomotorycznej został opracowany w latach 60. XX wieku w
Brukseli z inspiracji dr Zofii Kułakowskiej. Jest to terapia przeznaczona dla
dzieci w wieku od 3 do 10 lat z zaburzeniami funkcjonowania, których podłożem
jest minimalna dysfunkcja mózgu, spowodowana nieprawidłowością w dojrzewaniu
mózgowych struktur integracyjnych (między innymi odpowiadających za funkcję
mowy, zachowania i prawidłowej identyfikacji własnego ciała). Celem i efektem
terapii psychomotorycznej jest konstrukcja lub aktywizacja sieci neuronalnych,
które odpowiadają za mózgowe procesy integracyjne.
Poradnik ma być przewodnikiem dla rodziców jak w domowych warunkach, podczas
codziennych zajęć wspierać dziecko i poprawiać jego możliwości
psychomotoryczne.
Spis treści:
- Historia rozwoju metody Procus i Block w Polsce
- Zagadnienia wstępne
- Neurofizjologiczne uwarunkowania dysharmonii rozwojowej
- Rozpoznawanie dysharmonii rozwojowej
- Terapia psychomotoryczna według Procus i Block
Podsumowanie
Piśmiennictwo