Podejmując problematykę dzieci z chorobą nowotworową, Autorka chciała
poznać ich sytuację osobistą, rodzinną i szkolną. Decyzja takiego wyboru
podyktowana była spotkaniami Autorki zarówno z dziećmi hospitalizowanymi z
powodu choroby nowotworowej, jak i ich rodzicami na oddziale
hematologiczno-onkologicznym. Temat poruszony w pracy jest złożony o coraz
bardziej aktualny. Istotne jest poznanie pewnych aspektów samej choroby, jak
również tych, które wiążą się z chorym dzieckiem, jego rodziną oraz
nauczycielami i rówieśnikami. Pracę podzielono na dziewięć rozdziałów, w których
omówiono zagadnienia choroby przewlekłej, choroby nowotworowej jako odmiany
choroby przewlekłej oraz sytuację osobistą, rodzinną i szkolną dzieci z
nowotworami (m.in. obraz choroby oraz stałe jej elementy, takie jak ból, lęk,
ograniczenie aktywności status materialny rodzin, postawy rodziców wobec chorych
dzieci oraz stosunki w takich rodzinach, motywację do nauki szkolnej, zachowania
antyspołeczne oraz stosunki dziecka chorego z nauczycielami i rówieśnikami w
klasie).
Spis treści:I. CHOROBA PRZEWLEKŁA
- Rozważania terminologiczne
- Stałe elementy choroby przewlekłej
- Wielowymiarowość choroby przewlekłej
- Wielowarstwowość choroby przewlekłej
II. CHOROBA NOWOTWOROWA JAKO SWOISTY RODZAJ CHOROBY PRZEWLEKŁEJ
- Rodzaje chorób nowotworowych u dzieci
- Etiologia chorób nowotworowych
- Epidemiologia chorób nowotworowych
- Leczenie chorób nowotworowych
III. SYTUACJA OSOBISTA, RODZINNA I SZKOLNA DZIECI Z CHOROBĄ NOWOTWOROWĄ -
STAN BADAŃ
- Sytuacja osobista
- Sytuacja rodzinna
- Sytuacja szkolna
IV. METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH
- Cel badań i problemy badawcze
- Zmienne i ich wskaźniki
- Metoda, techniki i narzędzia badawcze
- Teren i organizacja badań
- Charakterystyka badanych
V. SYTUACJA OSOBISTA DZIECI Z CHOROBĄ NOWOTWOROWĄ - WYNIKI BADAŃ
- Obraz choroby
- Stałe elementy choroby
- Obraz siebie
- Cenione wartości
- Poczucie umiejscowienia kontroli zdrowia
VI. SYTUACJA RODZINNA DZIECI Z CHOROBĄ NOWOTWOROWĄ - WYNIKI BADAŃ
- Status materiałny rodzin
- Postawy rodziców wobec dzieci chorych
- Stosunki w rodzinach dzieci chorych
VII. SYTUACJA SZKOLNA DZIECI Z CHOROBĄ NOWOTWOROWĄ - WYNIKI BADAŃ
- Społeczne przystosowanie dzieci
- Stosunki dziecka chorego z rówieśnikami z klasy
- Stosunki dziecka chorego z nauczycielami
VIII. REFLEKSJE KOŃCOWE
IX. IMPLIKACJE NA PRAKTYKI