Rozważania podjęte w tej publikacji zmierzają do odpowiedzi na pytanie jak we
współczesnym społeczeństwie polskim omówiona jest niepełnosprawność
intelektualna w dyskursach uruchamianych w sytuacjach publicznych i prywatnych
oraz ukazują konfrontację indywidualnej i społecznej wizji niepełnosprawności.
Poruszane w książce problemy, dotyczące konfrontacji osobistej i społecznej
wizji niepełnosprawności intelektualnej są niezwykle ważne w pedagogice
specjalnej, zwłaszcza gdy odnosi się je do aktualnego kontekstu społecznego,
aktualnej sytuacji zmiany ponowoczesnej, globalizacyjnej, systemowej.
Ważnymi elementami książki są także: ukazanie interdyscyplinarnego spojrzenia
na problematykę ról społecznych osoby z niepełnosprawnością intelektualną,
wyszczególnienie nurtów dyskursu niepełnosprawności intelektualnej, przyjęte
metody badawcze (krytyczna analiza dyskursu i metoda biograficzna) i zwrócenie
uwagi na społeczno-kulturową konstrukcję niepełnosprawności, na fakt
konstruowania niepełnosprawności intelektualnej przez dyskurs
publiczny.
Spis treści:
Wstęp
- Niepełosprawność intelektualna i społeczeństwo
- Dyskurs jako płaszczyzna konstruowania i odtwarzania porządku
społecznego
- Założenia metodologii badań własnych
- Niepełnosprawność intelektualna w dyskursie publicznym w świetle badań
własnych
- Niepełnosprawność intelektualna w doświadczeniach biograficznych w świetle
badań własnych
- Wśród dyskursów i znaczeń - między przemocą, adaptacją a
emancypacją
Spis artykółw
Bibliografia