Wczesna diagnoza i jak najszybsze rozpoczęcie skutecznej terapii mogą
znacząco wpłynąć na funkcjonowanie dziecka z autyzmem oraz całej jego rodziny.
Dają niepowtarzalną szansę na godne i samodzielne życie.
W przypadku zaburzeń ze spektrum autyzmu kluczowa jest terapia o udowodnionej
naukowo skuteczności – stosowana analiza zachowania, zwana też terapią
behawioralną. Autorka, specjalistka z wieloletnim doświadczeniem, szczegółowo
omawia praktyczne kwestie związane z kolejnymi etapami terapii. Wyjaśnia, jak
stworzyć zindywidualizowany system motywacyjny, jakie techniki terapeutyczne
najlepiej stosować, jak ocenić i rozwijać sfery deficytowe oraz jakie programy
wprowadzać, w miarę jak dziecko robi postępy. Wskazuje konkretne metody radzenia
sobie z zachowaniami utrudniającymi naukę i codzienne funkcjonowanie. Podkreśla
również wagę odpowiedniej organizacji przestrzeni terapeutycznej i zaangażowania
rodziców w proces terapii, tak aby stał się stylem życia rodziny.
Ta niezwykle potrzebna książka to niezbędnik osób zajmujących się dziećmi z
zaburzeniami ze spektrum autyzmu i prowadzących terapię takich dzieci. Autorka w
bardzo jasny i przystępny sposób prezentuje wiele praktycznych wskazówek i metod
pracy o naukowo udowodnionej skuteczności. Korzyści z lektury odniosą zarówno
terapeuci, jak i rodzice – tworzący swego rodzaju zespół terapeutyczny,
pomagający dziecku skuteczniej i szybciej rozwijać pożądane umiejętności. Osoby
chcące poszerzyć wiedzę zdobytą dzięki tej książce mogą skorzystać z platformy
edukacyjnej „Kwadrans dla terapii”.
W książce – w praktyczny i przystępny sposób – zostały omówione takie
zagadnienia, jak:
• charakterystyka zaburzenia ze spektrum autyzmu;
• wybór skutecznej
terapii;
• budowanie relacji z dzieckiem;
• tworzenie efektywnego systemu
motywacyjnego;
• angażowanie rodziców w proces terapii;
• określenie
umiejętności, które należy rozwijać podczas terapii;
• tworzenie
zindywidualizowanego programu terapeutycznego, dostosowanego do potrzeb i
możliwości dziecka;
• przygotowanie miejsca do nauki i dobór materiałów
edukacyjnych;
• pisanie programów edukacyjnych, prowadzenie rejestracji i
ustalanie kolejnych kroków uczenia;
• monitorowanie i ocena postępów;
•
radzenie sobie z zachowaniami niepożądanymi przez uczenie zachowań
alternatywnych;
• rozwijanie samodzielności u dziecka;
• kształtowanie
podstawowych kompetencji społecznych i zachowań werbalnych.