Każdy naukowiec pracujący w dziedzinie badań empirycznych musi przeżywać
rozczarowania związane z uzyskaniem negatywnych wyników. Na ogół stwierdzeniu
''nic z tego nie wyszło'' towarzyszy wrzucenie ich do szuflady. Czy jednak
słusznie czynimy? Czy nastawienie na publikowanie danych pozytywnych nie
powoduje ''skrzywienia'' czy wręcz zafałszowania naszej wiedzy? Kto wie, co
skrywają szuflady naukowców i czy opublikowanie tych wszystkich danych, które
pokrył kurz, nie spowodowałoby dramatycznych zmian w utartych i z pozoru
dowiedzionych poglądach? Prezentowana pozycja nie tylko pokazuje, że negatywne
wyniki mają wartość naukową, ale że wręcz są niezbędnym elementem poznawania
rzeczywistości. Co więcej, książka ta jest dowodem, że historia negatywnych
wyników może być naprawdę ciekawa i pouczająca.
Spis treści:
I. CUD: PRZEGLĄD ZAGADNIEŃ
- Anatomiczne przesłanki pomiaru CUD - ujęcie klasyczne
- Inne wyjaśnienia mechanizmu CUD
- Różnica między reakcjami skrzyżowanymi i nieskrzyżowanymi w czasie reakcji
złożonej (CRT-CUD)
- CUD dla reakcji prostych (paradygmat Poffenbergera)
- Metaanalizy
- Asymetrie CUD: strukturalne czy dynamiczne?
- Wskaźniki asymetrii transferu
II. RÓŻNICE INDYWIDUALNE I PSYCHOPATOLOGIA A CUD
- Inteligencja
- Osobowość i temperament
- Schizotypia
- Schizofrenia i zaburzenia lękowe
- Rzetelność CUD w roli wskaźnika różnic indywidualnych
III. ZMIANY ROZWOJOWE
- Eksperyment 1999
- Eksperyment 2001
- Eksperyment 2003
- Zmiany rozwojowe CUD - dyskusja ogólna
IV. RZETELNOŚĆ I TRAFNOŚĆ MIARY CUD
- Rzetelność
- Trafność - fizjologiczny sens wskaźnika CUD
- Wnioski - co mierzy CUD?