Książka jest bardzo potrzebna, gdyż w aktualnej praktyce dydaktycznej
ciągle jeszcze uwaga edukatorów skierowana jest głównie na sferę biologiczną
organizmu - stymulację rozwoju fizycznego, kształtowanie sprawności, likwidację
urazów, chorób itp. Tymczasem w niewystarczającym stopniu celem edukacji
fizycznej jest kształtowanie osobowości ludzi zorientowanych na dbałość o ciało
i zdrowie.
Spis treści:
I. WPROWADZENE
II. PRYNCYPIA EDUKACJI FIZYCZNEJ I ZDROWOTNEJ
- Wyzwania ciała wobec edukacji fizycznej
- Wyzwania zdrowia wobec edukacji fizycznej
- Ogólnopedagogiczny potencjał edukacji fizycznej
- Pryncypia edukacji fizycznej w kontekście istniejącej tradycji
nauczania
- Społeczne konteksty ciała a edukacja fizyczna
- Podsumowanie
III. EDUKACJA FIZYCZNA I TERAPIA ZDROWOTNA - NIEZBĘDNA PŁASZCZYZNA
PEDAGOGICZNA
- Tworzenie nawyku dbałości o ciało i zdrowie - potencjalne strategie
- Autorytarna płaszczyzna edukacyjna
- Wybrane koncepcje wychowania antyautorytarnego
- Aksjologiczna refleksja edukacyjna wobec ciała i zdrowia człowieka
- Wybrane teorie socjopsychologiczne jako wsparcie antyautorytarnej
koncepcji nauczania i uczenia się
- Podsumowanie
IV. INTERAKTYWNE I WSPÓŁUCZESTNICZĄCE NAUCZANIE I UCZENIE SIĘ
- Aktywne i współuczestniczące uczenie się - co to takiego, dlaczego taki
sposóbuczenia się i nauczania jest niezbędny?
- Uczenie przez doświadczanie
- Charakterystyka zajęć typu warsztatowego
- Metody i techniki aktywizujące w toku zajęć warsztatowych
- Ogólna strategia postępowania związana ze stosowaniem interaktywnych
procedur nauczania i uczenia się
V. NAUCZANIE I UCZENIE SIĘ STOSUNKU DO CIAŁA I ZDROWIA - NIEZBĘDNA
PŁASZCZYZNA DYDAKTYCZNA
- Ogólna charakterystyka stosowanych metod nauczania
- Kreatywne metody nauczania w tradycji wychowania fizycznego i terapii
zdrowotnej
- Koncepcja nauczania: uczenie przez doświadczanie w zastosowaniu do
edukacji fizycznej i terapii zdrowotnej
- Lekcja wychowania fizycznego jako zajęcia interaktywne
- Nauczanie i uczenie się stosunku do ciała i zdrowia w placówce
medycznej
- Projektowanie zmian w zachowaniach wobec ciała i zdrowia
- Istota nowoczensgo nauczania (dydaktyki) - podsumowanie
VI. PODSUMOWANIE