Książka została przygotowana przez zespół polskich autorów pod kierownictwem
profesora Andrzeja Steciwki. Głównym celem tej publikacji jest przybliżenie
wiedzy na temat wartości komunikowania interpersonalnego, form i sposobów
budowania relacji terapeutycznej oraz dostarczenie informacji o tworzeniu
prawidłowej relacji z chorym.
Pozycja jest skierowana do wszystkich lekarzy pragnących wzbogacić swoją
wiedzę z zakresu umiejętności komunikowania się z pacjentem, która jest
nieodzowna w codziennej praktyce lekarskiej.
Spis treści:
I. OGÓLNE ASPEKTY KOMUNIKOWANIA SIĘ LEKARZA Z PACJENTEM
- Komunikowanie się werbalne i niewerbalne
- Wybrane sposoby porozumiewania się lekarza z pacjentem
- Wybrane metody i narzędzia podnoszące efektywność relacji lekarz-pacjent
- Emocje w relacji lekarz-pacjent: jak sobie z nimi radzić
- Jak poprawnie prowadzić wywiad
- Umiejętność budowania pozytywnych relacji interpersonalnych jako warunek
sukcesu komunikacyjnego lekarza z pacjentem
- Relacja lekarz-pacjent - istotny element specjalizacji nie tylko lekarza
rodzinnego
II. SZCZEGÓŁOWE ASPEKTY POROZUMIEWANIA SIĘ LEKARZA Z PACJENTEM
- Postępowanie z dzieckiem i jego opiekunami. Porozumiewanie się z
nastolatkiem
- Komunikowanie się z pacjentem w podeszłym wieku
- Postępowanie z pacjentem agresywnym
- Komunikowanie się w różnych sytuacjach w zależności od typu pacjentów
- Komunikowanie się z pacjentem przewlekle chorym
- Kontakt z pacjentem przewlekle chorym (schorzenia neurodegeneracyjne,
układ krążenia, zaburzenia psychiczne)
- Przekazywanie informacji pacjentowi z chorobą nowotworową
III. TRUDNE ROZMOWY LEKARZA Z PACJENTEM
- Przekazywanie pacjentowi i jego rodzinie złych i trudnych informacji
dotyczących stanu zdrowia
- Rozmowa z pacjentem uzależnionym od substancji psychoaktywnych
- Jak rozmawiać o problemach seksualnych?
- Rozmowa z ofiarą przemocy
- Komunikacja i opieka nad osobami w sytuacji tragedii i kataklizmów
IV. PRAWNE, ETYCZNE I SPOŁECZNE ASPEKTY RELACJI LEKARZA Z PACJENTEM
- Przekazywanie informacji o stanie zdrowia w relacji lekarz-pacjent
- Prawidłowe dokumentowanie komunikacji lekarza z pacjentem oraz osobami z
jego otoczenia i jego rola w wyjaśnianiu podejrzenia popełnienia błędu
medycznego
- Aspekty etyczne komunikacji lekarza z pacjentem i personelem medycznym
oraz podstawowe zasady obowiązujące przy komunikacji z użyciem tradycyjnych
oraz nowoczesnych środków przekazu
- Relacje personel medyczny-pacjent a organizacje samopomocowe