W książce podjęto ważny wątek teoretyczny dotyczącyintegracji wiedzy o mechanizmach regualcji psychicznej. Autorka próbuje łączyć różne obszary psychologii, głównie psychologii poznania z psychologią emocji, a także psychologie naukową z psychoterapią.
Spis treści:
I. POZNAWCZO-DOŚWIADCZENIOWA TEORIA "JA" SEYMOURA EPSTEINA
- Podstawowe zasady Poznawczo-Doświadczalenj Teorii "Ja"
- Świadomość i nieświadomość w ujęciu Epsteina
- Badania myślenia nieracjonalnego. Znaczenie intuicji
- Dlaczego teoria Epsteina
II. MODEL SYSTEMÓW REGULACJI ZACHOWANIA
- System bezpośredniej regulacji zachowania (BRZ)
- System posredniej regulacji zachoania (PRZ)
- Mechanizm świadomości jako integrator systemów bezpośredniej i pośredniej regulacji zachowania
III. ZAKRES UŚWIADAMIANYCH ZMIAN W SYSTEMACH BEZPOSREDNIEJ I POŚREDNIEJ REGULACJI ZACHOWANIA JAKO WSKAŹNIK PRZEBIEGU PROCESÓW PSYCHOLOGICZNYCH (INTEGRACYJNA FUNKCJA ŚWIADOMOŚCI)
- Dostęp do doświadczenia - czego ucząs nas terapeuci
- Zakres uświadamianych zmian - kiedy pytamy "jak" a nie "co" jest uświadomione
- Doznania i refleksje w doświadczaniu emocjonalnym oraz ich wpływ na ocenianie i procesy twórcze
- Doznania i refleksje jako wskaźniki przebiegu myslenia
- Świadomość zmian w systemach bezpośredniej i pośredniej regulacji zachowania w warunkach wysokiego i niskiego poczucia podmiotowości działania
- Wnioski - czy świadomość integruje procesy psychiczne człowieka?