Książka wprowadza w rozległą i złożoną problematykę procesu
rehabilitacji. Przeznaczona jest przede wszystkim dla studentów pedagogiki
specjalnej oraz psychologów rehabilitacji. Jej adresatami mogą być także
nauczyciele, szczególnie szkół specjalnych i klas integracyjnych,
pracownicy poradni psychologiczno - pedagogicznych i służb rehabilitacyjnych,
pracownicy socjalni oraz rodzice dzieci z ograniczoną sprawnością.
Spis treści:
I. REHABILITACJA A PROCES EDUKACJI
- Niepełnosprawność człowieka
- Klasyfikacje i typologie niepełnosprawności - kryteria, kategorie,
tendencje
- Aksjologiczne i prakseologiczne aspekty procesu rehabilitacji
- Podmiotowość osoby z niepełnosprawnością w procesie rehabilitacji
- Ekologiczny i edukacyjny kontekst procesu rehabilitacji
- Życie człowieka z niepełnosprawnością - stereotypy i oczekiwane standardy
II. STRUKTURA I DYNAMIKA PROCESU REHABILITACJI
- Swoiste problemy kształtowania się zadań rehabilitacyjnych
- Systemowe ujęcie procesu rehabilitacji
- Podstawowe strategie i procedury w procesie rehabilitacji
- Zasady procesu rehabilitacji
- Postępowanie w procesie rehabilitacji
- Przygotowanie zawodowe osób z niepełnosprawnością
III. SPECYFIKA PROCESU REHABILITACJI RÓŻNYCH KATEGORII OSÓB
- Dobór treści w procesie rehabilitacji i edukacji
- Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Rehabilitacja osób niesłyszących i niedosłyszących
- Rehabilitacja osób niewidomych i niedowidzących
- Rehabilitacja osób przewlekle chorych i niepełnosprawnych ruchowo
- Rehabilitacja osób z upośledzeniami wielozakresowymi
IV. UWARUNKOWANIA, KOMPONENTY I EWALUACJA PROCESU REHABILITACJI
- Diagnoza podstawą procesu rehabilitacji
- Funkcja poradnictwa i doradztwa w toku rehabilitacji
- Podmiotowa rola rodziców w procesie rehabilitacji
- Instytucje i organizacje wspomagające proces rehabilitacji
- Prawne podstawy procesu rehabilitacji i wsparcia społecznego
Zakończenie
Bibliografia
Aneksy (akty prawne i schematy)
Spis schematów
Spis tabel i rysunków
Table ofcontents