Edukacja diabetologiczna jest elementem całościowego postępowania
terapeutycznego w cukrzycy. Jej głównym celem jest kształtowanie kompetencji
pacjenta do samozarządzania cukrzycą, we współpracy z zespołem
interdyscyplinarnym, rodziną i najbliższym otoczeniem, zorientowanych na
osiągnięcie indywidualnych celów leczenia oraz zadowalającej jakości życia.
Przygotowanie pacjenta do samoopieki, samokontroli i jego rodziny do świadczenia
opieki nieprofesjonalnej jest jednym z zadań zawodowych pielęgniarki i położnej
mających swoje uregulowania prawne.
Podstawą do stworzenia niniejszego opracowania jest podjęcie próby
doskonalenia jakości edukacji diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę i
położną na stanowisku edukatora ds. diabetologii. Stanowi pracę twórczą grupy
pielęgniarek i położnych zaangażowanej w opiekę nad osobą z cukrzycą.
Niezmiernie ważnym elementem prezentowanego standardu są:: „Mierniki i
instrumenty oceny jakości edukacji diabetologicznej prowadzonej przez
pielęgniarkę i położną na stanowisku edukatora ds. diabetologii”. Uwzględniono
również propozycję kryteriów kategoryzacji pacjentów według zdolności do
samokontroli i samoopieki oraz zapotrzebowania na edukację diabetologiczną.
Pomocne w praktyce mogą być indywidualne karty edukacji diabetologicznej oraz
procedury.
Standard to pożądany i osiągalny poziom wykonania, według którego jest
oceniana rzeczywista praktyka. Celem standardu jest zapewnienie dostępu do
aktualnej wiedzy pielęgniarskiej/położniczej, poprawienie procesu podejmowanych
interwencji pielęgniarskich/położniczych, poprawa jakości świadczonych usług
pielęgniarskich/położniczych, zabezpieczenie przed prawnymi skutkami niepowodzeń
procesu pielęgnowania, w przypadku postępowania zgodnego z wytycznymi,
optymalizację kosztów i jakości pielęgniarskich świadczeń zdrowotnych w obszarze
diabetologii.
Standard praktyki klinicznej na stanowisku edukatora ds. diabetologii
wskazuje na konkretne kompetencje profesjonalisty odpowiedzialnego za edukację
pacjenta diabetologicznego, które gwarantują odpowiedni poziom jego wiedzy i
umiejętności, a także kształtują otwartą, kreatywną postawę.
Standard umożliwi edukatorom ds. diabetologii optymalny udział w realizacji
zadań systemu ochrony zdrowia w stosunku do osób chorych na cukrzycę przez
zmiany sposobu organizacji i udzielania świadczeń zdrowotnych.
Spis treści:
Standard I. Standard pielęgniarskiej praktyki klinicznej na stanowisku E. Ds.
D 1
Standard II. Gromadzenie i ocena danych prowadzona przez pielęgniarkę/
położna na stanowisku E. Ds. D 1
Standard III. Formułowanie diagnozy
pielęgniarskiej do celów edukacji diabetologicznej
Standard IV. Planowanie
edukacji diabetologicznej przez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. Ds.
D
Standard V. Realizacja planu edukacji diabetologicznej przez pielęgniarkę/
położą na stanowisku E. Ds. D
Standard VI. Ewaluacja edukacji
diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. Ds.
D
Standard VII. Współpraca interdyscyplinarna w edukacji diabetologicznej
prowadzonej przez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. Ds. D
Standard VIII.
Rozwój umiejętności zawodowych pielęgniarki/położnej na stanowisku E. Ds.
D
Standard IX. Doskonalenie jakości opieki sprawowanej przez pielęgniarkę/
położną na stanowisku E. Ds. D
Standard X. Postępowanie według zasad etyki
zawodowej pielęgniarki/ położnej na stanowisku E. Ds. D
Standard XI.
Prowadzenie badań naukowych przez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. Ds. D.